Gran Turismo 33
Voor de start van de Antwerp Race
---- ONTWERP COMMENTAAR ----
INTRODUKTIE
De GRAN TURISMO 33 is een "no nonsense" sportief zeiljacht, ontworpen voor de zeiler die zowel zeilprestaties als functionaliteit eist. Het schip is geschikt om er snelle tochten mee te maken met de familie of met een kleine bemanning, maar ook om er succesvol ORC of IRC wedstrijden mee te zeilen.
De GT 33 is, evenals de GT 36 en de GT 40, een Performance Cruiser van de laatste generatie. Het ontwerp is recentelijk geoptimaliseerd na ervaringen met de eerste boot.
Een goede combinatie van prestaties en comfort wordt mogelijk gemaakt door de composiet constructie. Deze constructie van het casco zorgt voor een laag gewicht met een grote sterkte en sluit tevens osmose compleet uit.
Het bespaarde gewicht laat een hoog ballastpercentage toe en biedt mogelijkheden voor extra comfortabele uitrusting zoals b.v. verwarming of warm water via een boiler en dergelijke zaken.
HET GRAN TURISMO CONCEPT
Toerzeilen
Het schip is uitstekend bedienbaar door twee personen. Alle bedieningslijnen zijn bereikbaar vanuit de kuip en de 105 procents genua levert ruim voldoende prestaties. Vanwege de hoogwaardige, kogelgelagerde dekuitrusting is alles ook nog eens licht hanteerbaar. Uiteraard is het mogelijk een oprolbare genua te installeren voor short-handend zeilen.
Wedstrijdzeilen
Het ontwerp van de GT 33 is nu aangepast aan de meetformules van dit moment, IRC en ORC. Een iets bredere waterlijn geeft meer vormstabiliteit en de gemoderniseerde kiel met meer ballast zorgt voor meer stabiliteit en een betere IRC meting.
De gestrekte romp met lange waterlijn staat borg voor een prettig gedrag in het water en de fractionele tuigage heeft geen bakstagen nodig vanwege de naar achteren staande zalingen en stijve mast.
De moderne en eenvoudige tuigage is daarom gebaseerd op een 105 % (rol) genua. Dit geeft als bijkomende voordelen een eenvoudige dek-layout, een goedkope zeilgarderobe en een uitstekende hanteerbaarheid.
Eerste proefvaart bij Breskens
CUSTOM BUILT
De GT 33 wordt onder begeleiding van Westland Boats gebouwd door een jachtwerf met zeer veel ervaring in het bouwen van hoogwaardige composietjachten. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de beste kwaliteit materialen en dit geldt ook voor uitrusting en dekbeslag.
De bouwwijze en de direkte samenspraak met opdrachtgever, ontwerpers, bouwer en leverancier, biedt eigenaren de mogelijkheid uitvoering en indeling aan te passen aan hun specifieke eisen en wensen. Dit geldt ook voor de keuze van de diverse houtsoorten voor de binnenbetimmering en voor de stoffering.
ZELF AFBOUWEN
De GT 33 kan, onder bepaalde voorwaarden, ook geleverd worden voor zelfafbouw. Neemt u contact met ons op als u dit wilt overwegen zodat we tot een voor u geschikt concept kunnen komen.
INTERIEUR
Het interieur is gericht op een maximaal comfort onder zeil. De salon heeft een hoog niveau van afwerking, terwijl dit in de andere ruimtes o.a. vanwege gewichtsbesparing wat eenvoudiger gehouden is.
Voorschip
Het voorschip is voorzien van een tweepersoonshut met ruime dubbele kooi en er is een direkte toegang tot de toiletruimte. Een groot voorluik voorziet deze ruimte tevens van veel licht en ventilatie.
Natte cel
De natte cel bestaat uit een toiletruimte met een onderwaterlijntoilet met vuilwatertank en wasbakje. De doorgestoken mast komt hierin uit, zodat eventueel lekwater binnen deze ruimte blijft. Tevens is hier een ruime hangkast voorzien. Een dekventilator zorgt voor frisse lucht.
Salon
De ruime salon bevindt zich in het breedste deel van het schip.
Aan bak- en stuurboord is er een zit / slaapbank met bergruimtes achter en boven de rugleuningen. De bank aan bakboord is L-vormig en vormt daarmee een aantrekkelijke zithoek. Er is een grote kajuittafel en de kwaliteit van de stoffering ligt op een hoog niveau.
Kombuis
De kombuis heeft een rvs spoelbak, een elektrisch drinkwatersysteem en een warmwater-systeem met boiler kan ingebouwd worden.
Er is een halfcardanisch opgehangen 2-pits gasfornuis met grill en oven en een geïsoleerde koelbox, deze is voorzien van elektrische koeling.
Navigatie hoek
Tegenover de kombuis bevindt zich de dwarsscheeps geplaatste grote kaartentafel. Er is ruim plaats voor instrumenten en navigatiemiddelen.
Het schakelpaneel van de elektrische installatie is bij de kaartentafel ingebouwd.
Achterschip
Achterin bevindt zich aan stuurboord een grote dubbele slaapplaats.
Aan bakboord is een grote bergruimte en hierin is een comfortabele opklapbare zeilkooi ingebouwd. Een andere indeling van deze ruimtes is echter ook mogelijk.
CONSTRUCTIE
De GT33 wordt gebouwd volgens de Europese CE normen en voorschriften, CE klasse "Oceaan"
TUIGAGE
De GT 33 heeft een doorgestoken verjongde aluminium mast met twee stel gepijlde zalingen en een fractionele tuigage zonder bakstagen.
DEKLAYOUT
Het dek heeft een eenvoudige dekinrichting en is uitgelegd voor comfortabel varen met een kleine bemanning. Het dek is uitgerust met topkwaliteit beslag, achter de overloop zijn er bergruimtes voor o.a. fenders en meerlijnen en er is een gasbun voor twee gasflessen.
KIEL
De (herziene) moderne T-kiel bestaat uit een stalen vin en een loden torpedovormige bulb.
ROER
Het in composiet gebouwde balansroer heeft zelfcentrerende lagers en geeft een perfecte besturing.
HOOFDAFMETINGEN GT 33
Lengte over alles | : 10.00 m. | Vuilwater cap. | : 30l. |
Lengte waterlijn | : 8.95 m. | I | : 12.75 m. |
Max. breedte | : 3.26 m. | J | : 3.60 m. |
Diepgang | : 1.95 m. | P | : 13.00 m. |
Waterverplaatsing | : 3700 Kg. |
E | : 4.60 m. |
Ballast | : 1450 Kg. | Grootzeil | : 35.50 m2 |
Motor | : 20 Pk. | Fok 100% | : 22.95 m2 |
Brandstof cap. | : 80 l. | Fok 105% | : 24.10 m2 |
Water cap. | : 120 l. | Spinnaker | : 76.60 m |
MOTOR, ELECTRA en INSTRUMENTATIE
- Diesel 18-21 PK. saildrive, naar keuze Yanmar, Volvo Penta of Nanni, 3 cilinders met gesloten koelcircuit en tweeblads klapschroef
- 12V DC systeem met startaccu, 2e gebruikersaccu en scheidingsrelais.
- Halogeen/LED interieurverlichting (gedeeltelijk dimbaar), navigatieverlichting en Plastimo Contest 130 kompas.
- Walstroomaansluiting met acculader en 220 V stopcontact
- Zeilinstrumenten naar keuze (optioneel)
AFLEVERING
De Gran Turismo’s zijn geen in serie gebouwde polyester boten. Ze worden vaarklaar afgeleverd maar zonder zeilen of zeilinstrumenten, aangezien iedere eigenaar hier zijn eigen wensen voor heeft.
Vaarklaar betekent dat het schip in het water ligt, opgetuigd is en dat de systemen in bedrijf gesteld zijn. Er zijn geen transport- of afleveringskosten.
De boot is voorzien van antifouling (een epoxybehandeling tegen osmose is niet nodig bij een expoxy romp!) en is verder compleet volgens specificatie uitgerust, dus inclusief spinnakeruitrusting. Indien u niet met een spinnaker wilt varen, geeft dit een minderprijs.
Kompas, selftailing lieren, loden wedstrijdkiel, Harken dekbeslag, en kleuren naar keuze zijn allemaal standaard. Er zijn geen verborgen “extra’s”.
ZEILEN
Wij hebben goede kontakten met diverse zeilmakers en kunnen u hierin uitstekend adviseren.
Wijzigingen voorbehouden, mei 2009