Gran Turismo 36
---- ONTWERP COMMENTAAR ----
INTRODUKTIE
De GRAN TURISMO 36 is een sportief zeiljacht, een ontwikkeling uit ervaringen opgedaan uit de Gran Turismo 33 en de Gran Turismo 40.
Ook deze boot is ontworpen voor de zeiler die zowel zeilprestaties als functionaliteit eist. Het is een schip is voor snelle toertochten met een kleine bemanning, maar ook een schip om er succesvol wedstrijden mee te zeilen, waarbij het ontwerp nu geoptimaliseerd is voor de IRC formule.
Een goede combinatie van prestaties en comfort wordt mogelijk gemaakt door de composiet constructie. Deze constructie van het casco zorgt voor een laag gewicht met een grote stijfheid en sterkte en sluit tevens osmose compleet uit.
Het bespaarde gewicht laat een hoog ballastpercentage toe en biedt tevens mogelijkheden voor extra comfortabele uitrusting zoals b.v. verwarming of warm water via een boiler en dergelijke zaken.
HET GRAN TURISMO CONCEPT
Toerzeilen
Het schip is uitstekend bedienbaar door twee personen. Alle bedieningslijnen zijn bereikbaar vanuit de kuip, en in de meest voorkomende weersomstandigheden levert de 110 procents genua ruim voldoende prestaties. Eventueel kan een rolgenua met onderdekse rolinrichting gemonteerd worden.
Vanwege de hoogwaardige, kogelgelagerde dekuitrusting is alles ook nog eens licht hanteerbaar.
De boot is snel en kan derhalve lange dagtochten maken, met de GT-33 maakten wij met twee personen vakantiedagtrips van 50 – 60 zeemijlen.
Wedstrijdzeilen
Het ontwerp van de GT 36 is afgestemd op de IRC formule, maar de boot past ook uitstekend in het ORC concept. De eerste boot zal, in overleg met de eigenaar geoptimaliseerd worden voor de meest recente wedstrijdformule.
CUSTOM BUILT
De GT 36 wordt onder leiding van Westland Boats gebouwd door een jachtwerf welke kwaliteit hoog in het vaandel heeft. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de beste kwaliteit materialen en dit geldt ook voor uitrusting en dekbeslag.
Deze bouwwijze en de direkte samenspraak met opdrachtgever, ontwerpers, bouwer en leverancier, biedt eigenaren de mogelijkheid uitvoering en indeling aan te passen aan hun specifieke eisen en wensen.
Zo is er een keuze van de diverse houtsoorten voor de binnenbetimmering, terwijl er uit meerde inrichtingsvarianten gekozen kunnen worden.
INTERIEUR
Het interieur is gericht op een maximaal comfort onder zeil. Zwaar uitgevoerd lijstwerk houdt losse spullen op zijn plaats en biedt een goede houvast in zeegang. De salon heeft een hoog niveau van afwerking, terwijl dit in de andere ruimtes o.a. vanwege gewichtsbesparing eenvoudig gehouden is. Ook hierin heeft de opdrachtgever uitgebreide inspraak.
Voorschip
Het ruime voorschip is ingericht als tweepersoonshut, voorzien van een ruime dubbele kooi en biedt de nodige bergruimtes. Er is een een hangkast en een dressoir. Een een groot voorluik voorziet deze hut van veel licht en ventilatiemogelijkheden.
Toiletruimte
De toiletruimte heeft een onderwaterlijntoilet, een wasbakje met spiegel en berging voor toiletartikelen. Er is een dekventilator en een vuilwatertank. Ook is de inbouw van een douche met warmwatersysteem mogelijk.
Salon
In de salon bevinden zich aan beide zijden zitbanken welke eventueel als slaapplaats gebruikt kunnen worden. Er zijn bergruimtes achter de leunigen en onder de banken. Ook tegen boven de rugleuningen langs de romp zijn schappen en kastjes ingebouwd.
De salon is geheel voorzien van halogeen verlichting. De kussens en bekleding (naar keuze) zijn van uitstekende kwaliteit. De afwerking van het interieur met houtsoorten en bijpassende fineer naar keuze, ligt op hoog niveau.
Kombuis
Aan bakboord naast de ingang bevindt zich een uitgebreide kombuis.
Het drinkwatersysteem werkt doormiddel van een hydrofoorpomp met een voetpomp als noodvoorziening. Een warmwatersysteem met boiler is ingebouwd.
De kombuis is voorzien van een halfcardanisch opgehangen 2-pits gasfornuis met grill en oven.
Een geisoleerde koelbox is voorzien van elektrische koeling.
Navigatie hoek
Tegenover de kombuis bevindt zich de langsscheeps geplaatste grote kaartentafel. Een dwarsscheepse plaatsing is ook trouwens mogelijk.
De berging voor kaarten bevindt zich hieronder en er is ruimte voorzien voor de inbouw van instrumenten en berging van navigatiemiddelen zoals pilots e.d.
Bij een dwarsscheeps geplaatste kaartentafel is er onder de zitplaats ook bergruimte.
Er zijn twee hangkasten, waarvan eentje gepland is voor natte zeilkleding.
Het schakelpaneel van de elektrische installatie is bij de kaartentafel ingebouwd.
De GT 36 is voorzien van een stereo radio met CD/MP3 speler.
Achterschip
Achterin bevindt zich aan bak- en stuurboord een grote dubbele kooi.
Naar keuze kan er aan één of beide zijden een enkele kooi ingebouwd worden waardoor tevens extra binnenbergruimte ontstaat.
Romp
De romp heeft een lange waterlijn en een relatief klein nat oppervlak, dit zijn belangrijke factoren voor het snelheidspotentieel.
De steile, scherpe boeg en een V-vormige spantvorm in het voorschip voorkomen dat het schip gaat slaan in golven.
Een gematigde ronde spantvorm en een gestrekt achterschip met een licht oplopende spiegel zorgen voor goede prestaties op aan-de-windse rakken en bij licht weer.
CONSTRUCTIE
De GT36 wordt gebouwd volgens de Europese CE normen en voorschriften.
De romp is een composiet epoxy sandwich welke ter plaatse van de kiel en doorvoeren is uitgevoerd in een massief glasvezel laminaat.
Het dek is uitgevoerd in een pvc / glasvezel sandwich, de schotten zijn van gefineerd hechthout, terwijl ook een lichtgewicht composietuitvoering mogelijk is. Het interieur wordt waar mogelijk aan de romp gelamineerd en draagt zo voor een groot deel bij aan de stijfheid van de constructie.
De constructie is zodanig dat deze de eisen van de CE klasse "Oceaan" ruim overtreft en wordt bepaald in samenwerking met “AT Composites Ltd”, een daartoe gespecialiseerd bedrijf in Australië.
Dit bureau heeft al voor veel bekende composietjachten (en voor onze GT-33 en GT-40) het laminaat ontworpen en de bijbehorende sterkteberekeningen uitgevoerd.
TUIGAGE
De GT 36 heeft een doorgestoken in kleur gespoten of zilver geanodiseerde aluminium mast met twee stel gepijlde zalingen. Een carbon mast is als extra leverbaar.
De fractionele tuigage verdeelt het zeilplan in een hanteerbaar grootzeil en een niet te grote voordriehoek. Vanwege het lage gewicht is de boot uitstekend te varen met een 110% genua, zelfs bij licht weer.
DEKLAYOUT
Er is een ruime kuip met comfortabele zitbanken. De boot wordt gestuurd met helmstok met helmstokverlenger.
De overloop is achter in de kuip geplaatst en vormt dus geen obstakel in de kuip of kajuitingang.
KIEL
De high performance kiel bestaat uit een stalen vin en een torpedovormige loden bulb. De diepgang van 2.20 m. staat borg voor uitstekende aan-de-windse zeileigenschappen.
ROER
Het composiet balansroer heeft een hoge slankheid en is iets overbemeten voor een aangenamer stuurgedrag. Het roer heeft een hoogwaardige aluminium roerkoning en is voorzien van zelfcentrerende licht lopende lagers.
HOOFDAFMETINGEN
Lengte over alles | : 11.00 m. | IM |
: 14.85 m. |
Lengte waterlijn | : 9.80 m. | J |
: 4.10 m. |
Max. breedte | : 3.36 m. | P |
: 14.80m. |
Diepgang | : 2.20 m. | E |
: 5.20 m. |
Waterverplaatsing | : 4670 Kg. |
Grootzeil | : 39.6 m2 |
Motor | : 20 of 30 pk |
Water capaciteit | : 150 L |
Brandstof cap. | : 100 l |
Spinnaker IRC | :120 m2 |
Zeiloppervlak | : 68 m2 | Spinnaker ORC | : 92.0 m2 |
AFLEVERING
De Gran Turismo’s zijn geen in serie gebouwde polyester boten. Ze worden vaarklaar afgeleverd maar zonder zeilen of zeilinstrumenten, aangezien iedere eigenaar hier zijn eigen wensen voor heeft.
Vaarklaar betekent dat het schip in het water ligt, opgetuigd is en dat de systemen in bedrijf gesteld zijn. Er zijn geen transport- of afleveringskosten.
De boot is voorzien van antifouling (een epoxybehandeling tegen osmose is niet nodig bij een expoxy romp!) en is verder compleet volgens specificatie uitgerust.
Kompas, selftailing lieren, loden wedstrijdkiel, Harken dekbeslag, en kleuren naar keuze zijn allemaal standaard. Er zijn geen verborgen “extra’s”.
ZEILEN
Wij hebben goede kontakten met diverse zeilmakers en kunnen u hierin uitstekend adviseren.
Voorlopige informatie, wijzigingen voorbehouden, mei 2009